cena 45 zł.
nuty.pl
|
Gwizdalanka Danuta
Historia muzyki, Podręcznik dla szkół muzycznych, XX wiek, z. 3
Historia muzyki, Podręcznik dla szkół muzycznych, XX wiek, z. 3
"Obfitość muzyki skomponowanej w XX wieku oraz jej ogromne zróżnicowanie sprawiły, że okresowi temu poświęcone są dwie książki. Wytyczną dla pierwszej, a więc tego tomu, jest podstawowy poziom wiedzy wymaganej przy egzaminie maturalnym z historii muzyki (...). Argumentem przemawiającym na rzecz tak obszernego omówienia repertuary powstałego w minionym stuleciu była chęć przybliżenia do czytelników muzyki uważanej niekiedy za "trudną", "niezrozumiałą", a nawet "brzydką". Oczywiście, rodzi to pytanie: czy muzykę można "zrozumieć"? Otóż w pewien sposób można, a służy temu poznanie technik kompozytorskich, czyli zasad według których kompozytorzy "składają dźwięki" - jak pisze Gwizdalanka we wstępie "Od Autora". Prezentowany podręcznik zawiera liczne fotografie, przykłady muzyczne, fragmenty partytur, ilustracje, rysunki, diagramy wykresy, które z pewnością przybliżą uczniom zagadnienia związane z muzyką XX wieku.
Lista utworów: Historia muzyki, Podręcznik dla szkół muzycznych, XX wiek, z. 3 (Gwizdalanka Danuta)
Spis treści: Od Autora POCZĄTEK WIEKU Kryzys tonalności Claude Debussy: "muzyka jest cała z kolorów i rytmów" Muzyka francuska Kompozytorzy-impresjoniści "Zegarmistrz" Ravel Kalejdoskop stylów Kwartowe akordy Skriabina Włoska opera werystyczna "Mołoda Polska" w muzyce Symfonicy z Północy Leos Janacek Charles Ives: "Słyszę co innego!" Repetytorium: na granicy epok Przypisy OKRES MIĘDZYWOJENNY I POWOJENNY Igor Strwiński: patron epoki Neoklasycyzm Muzyka francuska: od zabawy do powagi Bela Bartok: "wulkan pod kontrolą" Folkloryzm Siergiej Prokofiew: "melodia jest podstawą muzyki" Karol Szymanowski: liryka, ekstaza i lechickość Muzyka polska 1918-1956 Między tradycją a nowoczesnością "Polscy paryżanie" Powojenna dekada Dodekafonia: logika i ekspresja Arnold Schoenberg Zasady dodekafonii Alban Berg: liryka i dramat Anton Webern: "kompozytor w pianissimo espressivo" Muzyka niemiecka Prostota i rzeczywistość Paul Hindemith: od prowokatora do profesora Dymitr Szostakowicz: "Beethoven XX wieku" Muzyka coraz wyraźniej amorykańska Repetytorium: różne oblicza nowoczesności sprzed lat Przypisy DRUGA POŁOWA XX WIEKU Oliver Messiaen: kompozytor witraży Symbioza tradycji i współczesności Społeczna misja muzyki W poszukiwaniu porządku Druga awangarda Fascynacja dodekafonią Serializm, czyli maksimum kontroli Muzyka elektroniczna "Wynalazca" John Cage Galeria nowatorów Luigi Nono: muzyka i polityka Pierre Boulez: "serializm to współczesny kontrapunkt" Utwory i rytuały Karlheinza Stockhausena Glissanda Iannisa Xenakisa Chmury, przygody i zegary Ligetiego Luciano Berio, czyli nowy głos Teatr instrumentalny Mauricia Kagla Witold Lutosławski: precyzja i porządek Muzyka polska minionego półwiecza Prekursorzy przemian "Szkoła polska" Krzysztof Penderecki Henryk Mikołaj Górecki Muzyka medytacyjna, malarska i narracyjna Pokolenie postmodernistów Redukcja i prostota Pokkolenie docenione pod koniec stulecia Spektralizm Przypisy Rzut oka w cztery szuflady z perspektywy minionego półwiecza Zajrzyj do dwóch szuflad (psalmy, Orfeusz) z wiadomościami odkładanymi w nich w trzech tomach "Historii muzyki" Interwały, strój i skale, czyli dźwiękowy budulec utworów muzycznych Notacja, czyli "muzyka oglądana" Poznaj, zastanów się, wybierz i zachęć innych Wyobraź sobie że... Słowniczek trudniejszych terminów Indeks nazwisk Bibliografia
|