Historia muzyki część 4
Książka przedstawia poglądy na muzykę i panoramę warunków, w jakich przyszło działać jej twórcom w XX wieku. Naświetla sytuacje, w których padały hasła całkowitego zerwania z przeszłością i podporządkowania sztuki propagandzie. Objaśnia rewolucjonizujący wpływ mediów na życie muzyczne, genezę rocka i fascynacji muzyką dawną. Uzmysławia, jak różnie można pojmować czym jest muzyka w zależności od tego, czy jest się Polakiem, Francuzem, Niemcem czy Kalifornijczykiem. Po trzeciej części Historii muzyki, przedstawiającej techniki kompozytorskie, ten tom dopełnia panoramę muzyki XX wieku o jej kontekst estetyczny i społeczno-polityczny.
Spis treści:
Modernizm, czyli muzyka współczesna
Fundamenty nowoczesności
Modernizm
Paryż: belle epoque
Impresjonizm
Dwie tradycje
Symbolizm i "korespondencja sztuk"
Dwaj wizjonerzy
F. Busoni: twórcy nie wolno się powtarzać
E. Satie: między rozrywką a rewolucją(w sztuce)
Petersburg i Moskwa: misja i rewolta
Od symbolizmu do mesjanizmu
W poszukiwaniu nowych skal i porządków
Paryż-Petersburg: Balety Rosyjskie
Rozkwit cywilizacji- kryzys sztuki
Wiedeń na przełomie stuleci
Niemcy na przełomie stuleci
Ekspresjonizm
Skoro indywidualny, to różnorodny
Wielka awangarda
Futuryzm
Dada, czli początek antysztuki
Awangarda-"straż przednia" modernizmu
Przypisy
Europa między wojnami
Lata dwudzieste, lata trzydzieste
Paryż: annees folles
Berlin: Die goldene Zwanziger
Muzyka zaangażowana politycznie
Muzyka autonomiczna
Odrodzenie przeszłości we Włoszech
Neoklasycyzm: dialog z przeszłością
Polemika stulecia: I. Strawiński kontra A. Schonberg
Muzyka narodowa czyli własna
Przypadek specjalny: muzyka żydowska
Ekspansja mediów
Przemiany w kulturze muzycznej
Płyta i radio
Media w służbie nowoczesnej muzyki
Przypisy
Muzyka w państwach totalitarnych
Sztuka, artysta, państwo-dwie wizje
Zakazywana i nakazywana muzyka w Związku Radzieckim
Przypadek D. Szostakowicza
Muzyka narodowo-socjalistyczna
Przypisy
Muzyka w Nowym Świecie
Amerykański tygiel europejsko-afrykański
Ch. Ives, czyli muzyka a moralność
Czrny jazz, biały swing
Europejczycy w Ameryce, Amerykanie w Europie
Muzyka dla publiczności i uniwersytecka
Ekperymentatorzy z Kalifornii
J. Cage, czyli muzyką może być cokolwiek
Biało-czarny rock&roll
Przypisy
Odrodzenie i zmierzch modernizmu
Europa w czasach zimnej wojny
Powrót modernizmu
Muzyka teoretycznie doskonała
Awangarda różnicuje się coraz bardziej
Nowe dźwięki
Muzyka przestrzenna
Przekraczanie granic muzyki
Partytura jako przepis na zachowanie wykonawcy
Kontrkultura i paramuzyka
Kontrkultura i rock
Rockowe zbliżenie z klasyką
Muzyka w postmodernistycznym świecie
Lata siedemdziesiąte
Wielość i jednorodność
Muzyka alternatywna
Media i globalizacja
Muzyka jako towar
Globalna sala koncertowa
Odkrycie dawnej muzyki
Muzyczna archeologia
Dawne a nowe
Przypisy
Muzyka polska w XX wieku
Młoda Polska
Dwudziestolecie międzywojenne
Życie muzyczne w latach okupacji
Ofensywa socrealizmu
Muzyka źle obecna
Odwilż w muzyce
Szkoła polska
Kontrkultura w PRL
Ostatnie ćwiczenie
Przypisy